Voorbereiden op Black Friday en de feestdagen? 5 handige tips

Hoe was jouw vakantie? Waarschijnlijk ben je het na een week alweer vergeten. Van je luie zomerstoel val je weer in je vaste patroon. Je komt op werk en de collega’s trekken je alweer aan je arm, je mailbox is vol en je telefoon staat weer roodgloeiend. En dan is dit nog maar het begin… Het is eind augustus en dan moeten de echte drukke maanden er nog aankomen. De piek in september, oktober en dan komt november, met Black Friday eraan. Niet te vergeten dat het sinterklaasfeest en de kerstdrukte de nekslag zal geven. Met dit in gedachten ben je alweer toe aan vakantie. Of kan je er toch iets aan doen? Wij geven je 5 tips om je voor te bereiden op de drukke dagen zoals Black Friday.

  1. Leer van de vorige jaren

Misschien klinkt het vreemd, maar de drukte is te voorspellen. Dit noemen we in vaktermen forecasten. Dit is niet alleen iets voor megabedrijven, maar als klein bedrijf kan je dit ook doen. Het enige wat je nodig hebt is een aantal jaar ervaring en data. Weet jij nog hoe het vorig jaar ging? Hoe waren de laatste maanden van het jaar? Vergelijk dit met vorig jaar. Ben je als bedrijf groeiend, neem dan de groei van de laatste maanden ook mee. Heb je nog geen data? Dan kun je ervan uitgaan dat de laatste maanden altijd 10-20% drukker zijn dan de eerste maanden van het jaar. Dit ligt natuurlijk ook aan de branche waar je inzit. Weet je het niet? Kijk het dan af bij concullega’s.

Denk je wel aan de piekdagen? Denk hierbij aan Black Friday, Blue Monday, sinterklaas en natuurlijk de kerstdrukte. Zorg nu al voor voldoende bezetting en mensen die je kunnen helpen.

  1. Is je website op orde? Verkoop online

Het online shoppen was al een groeiende trend, 2020 zal net even iets anders zijn. Iets met corona? Precies ja. Veel ondernemers die offline verkopen moesten wel online verkopen om het hoofd boven water te houden. Herinner je, je het nieuws nog over PostNL, DPD en andere vervoersbedrijven die de drukte niet aan konden in maart, april en mei dit jaar? Het coronavirus zorgde ervoor dat we met z’n allen thuis moesten blijven en zo min mogelijk in aanraking moesten komen met anderen. Dit zorgde voor een enorme online verkoopgolf en drukte bij de vervoersbedrijven. Sommige dagen waren vergelijkbaar met de Black Friday van 2019. De laatste maanden blijft de trend stijgen van de online verkoop. Voor jou belangrijk om je website op orde te hebben. Als je nog geen online shop hebt, laat er dan één maken. En heb je wel een online shop, zorg er dan voor dat deze klaar is voor de drukte. Wil je het zelf proberen? Dan is Shopify wellicht een goede optie. Je kiest erg gemakkelijk een thema en hebt je webshop binnen no-time staan.

Website op order?

  1. We leven in een 24-uurseconomie. Zorg dat je voldoende voorraad hebt

Je hebt inmiddels een forecast gemaakt en je website is op orde. Een frustratie van de meeste klanten is dat ze moeten wachten op een bestelling. Zorg dat je voorraad op orde is en als je online verkoopt, zorg dan dat je voorraad gekoppeld is aan je systeem. Zo haal je producten die niet meer op voorraad zijn direct van de website af. Werk je met veel producten, kijk dan wat de hardlopers zijn. Wil je voorraad inkopen, hou dan rekening met de volgende punten:

  • Wat is de levertijd van je leverancier?
  • Wat zijn de topproducten?
  • Wat verkocht je vorig jaar tijdens de drukste maanden?
  • Is er een verandering in de markt? Zijn er andere producten populair geworden?
  • Zorg voor een back-up

Het laatste punt lichten we even toe. Zorg voor een back-up. Stel je haalt producten uit China. Je hebt een levertijd van 2 maanden. Dan kun je in oktober niet meer genoeg voorraad bestellen voor november of december. Bekijk in dit geval de alternatieven. Zijn er leveranciers in Europa of in Nederland die jouw product ook leveren? Zijn er leveranciers die aan dropshipping doen? Zo ja, dan kun je een risico nemen door niet te veel in te kopen.

  1. Denk aan je verpakkingsmateriaal en verzendlabels

Iets wat altijd vergeten wordt zijn de verzendlabels. Je hebt je voorraad ingeslagen, je winkel of online shop is klaar en dan… Dan komt het verzenden. De pakketten die je verstuurd voorzie je van een stevig doosje. Zorg dat het doosje ook echt stevig is, hier wil je en moet je namelijk niet op besparen. Vervoersbedrijven krijgen deze dagen duizenden pakketten in verschillende depots en proberen alles de volgende dag te leveren. Iets wat een enorme uitdaging is. Zorg dat jouw pakket goed verpakt is en voorzien is van een correct geprint verzendetiket. Doe je dit niet, dan kan jouw pakket zomaar beschadigd aankomen of helemaal niet aankomen. Zorg er daarom voor dat je voldoende verzendlabels en dozen in huis hebt.

Ga je van offline naar online, dan moet je ook een printer in huis hebben. Je kan een starterspakket aanschaffen. Dit is voorzien van een Zebra-printer en verzendlabels. Wil je vooral enveloppen verzenden en ben je op zoek naar adresetiketten dan kun je kiezen voor een Dymo printer.

  1. Bepaal je actie en maak een plan

Nu de voorbereiding bijna af is, is het belangrijk om je aanbieding te bepalen. Welke actie ga je voorbereiden? De klanten verwachten een absolute knaller! Kom daarom niet aan met 5% korting of probeer niet je overtollige voorraad te lozen. Stel je klanten niet teleur, want dan gaan ze naar je concurrent. Als je een plan maakt kun je rekening houden met de volgende dingen:

  • Zorg voor een knalactie
  • Doe niet onder aan je concurrent
  • Maak een speciale actiepagina aan
  • Kondig je actie aan
  • Stuur de op de dag zelf zo vroeg mogelijk een nieuwsbrief
  • Promoot op andere websites
  • Overtuig bezoekers op productpagina’s
  • Maak je verwachting waar
  • Beloon trouwe volgers
  • Doe aan re-marketing

Check, check dubbelcheck? Dan ben jij klaar voor de drukke maanden. Een extra tip; zorg ervoor dat je na de drukke maanden evalueert, zo kun je, je nog beter voorbereiden op de drukke maanden volgend jaar. Black Friday hoeft geen stress te zijn. Succes namens Crazylabels!